• امروز : شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
2
معاون نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

فقدان نظام یکپارچه تامین غذای کافی و سالم مهم ترین چالش است/امنیت غذایی؛ دسترسی همه به غذای سالم، کافی و مغذی است

  • کد خبر : 30926
  • 26 مهر 1401 - 23:09
فقدان نظام یکپارچه تامین غذای کافی و سالم مهم ترین چالش است/امنیت غذایی؛ دسترسی همه به غذای سالم، کافی و مغذی است

حامد خاقانی – گروه اجتماعی ۱۶ اکتبر ۲۴مهرماه توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد  به عنوان روز جهانی غذا اعلام شده است و این روز در سراسر جهان با برنامه های مختلف گرامی داشته می شود. به گزارش خبرنگار میلکان، معاون نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در […]

حامد خاقانی – گروه اجتماعی
۱۶ اکتبر ۲۴مهرماه توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد  به عنوان روز جهانی غذا اعلام شده است و این روز در سراسر جهان با برنامه های مختلف گرامی داشته می شود.

به گزارش خبرنگار میلکان، معاون نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نشست خبری که ب مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، شعار امسال این روز را« توسعه پایدار جهانی برای دسترسی همگانی به غذای کافی و مغذی» عنوان کرد و گفت: توسعه پایدار بدون انسان سالم مقدور نیست، یکی ازمعیارهای اصلی و مهم سلامت جامعه در گرو برخورداری از تغذیه سالم، کافی و مغذی است.

دکتر شهریار مستوفی خاطر نشان ساخت: در دنیا بیش از ۲میلیارد نفر از سوء تغذیه پنهان و بیش از ۸۲۸میلیون نفر ازگرسنگی رنج می برند.

وی معیار جهانی گرسنگی را دریافت کمتر از ۱۹۷۰کالری در روز عنوان داشت و افزود: طبق بر آورد فائو اگر غذا درست توزیع شود این رقم به ۲۸۶۰کالری می رسد و گرسنه ای نخواهیم داشت. امنیت غذایی دسترسی همه به غذای سالم، کافی و مغذی است که فقدان هر کدام از این مولفه ها امنیت غذایی را با چالش روبرو می کند.

معاون نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از مهم ترین چالش های امروز کشور در حوزه غذا را فقدان یک نظام تضمین تامین غذای کافی و سالم برای جامعه برشمرد و تصریح کرد: موازی کاری، هم پوشانی و اقدامات متولیان بخش های مختلف با ضوابط و برنامه های متعدد موجب به وجود آمدن بزرگترین معضلات در نظارت بر چرخه غذایی از تولید تا مصرف شده است.

وی تغییرات آب و هوایی، فرسایش خاک، آلودگی آب ، نبود تکنولوژی برای نگهداری صحیح مواد غذایی و کشاوری سنتی را ازجمله چالش های پیش روی حوزه غذا عنوان کرد و تاکید کرد: طبق آمار فائو ۳۰تا ۳۵ درصد مواد تولید شده در اکثر کشورهای دنیا به خصوص در کشورهای درحال توسعه ضایع می شود.

دکتر مستوفی خاطرنشان ساخت: تقلب و تولیدات زیر زمینی و قاچاق مواد غذایی یکی دیگر از چالش هایی است که عرضه مواد غذایی با آن مواجه است. ۹۰درصد کالاهای قاچاق فاقد اصالت هستند.

وی وجود باقی مانده سموم ، فلزات سنگین و نیترات در محصولات کشاورزی را یکی از چالش های اساسی تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی در همایش روز جهانی غذا این وعده را دادند که تا پایان دولت سیزدهم محصولات کشاورزی شناسنامه دار شوند.  اگر این اتفاق رخ بدهد یک تحول عظیم در حوزه نظارت بر مواد غذایی از مزرعه تا تولید رخ خواهد داد.

معاون نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فقدان الگوی صحیح در مصرف مواد غذایی را موجب بالا رفتن سرانه مصرف نمک، قند و چربی به بالاتر از متوسط جهانی عنوان کرد و افزود: ۷۶درصد بار بیماریها در ایران مربوط به بیماری های غیر واگیرو در راس آنها قلبی عروقی، دیابت و سرطان ها است.

وی تصریح کرد: طبق پایش های انجام شده ۴۳درصد مردم ایران اضافه وزن و ۲۷ درصد آنها چاقی مفرط دارند.

مستوفی ۵ عامل مصرف بالای نمک، چربی ، قند و مصرف کم لبنیات و سبزی جات را عامل اصلی بیماری های غیرواگیر دانست و تاکید کرد: توجه به نشانگرهای رنگی بر روی برچسب موادغذایی که برای تمامی محصولات اجباری و اجرایی شده است می تواند در الگوی مصرف مواد غذایی به گروه های حساس کمک کننده باشد.

معاون نظارت بر مواد غذایی دانشگاه در ادامه به بحث تولیت این واحد به نظارت بر موادغذایی از تولید تا توزیع اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: ۲۳۹ واحد تولیدی فعال استان با پروانه تولید ۶۷۰ محصول و ۱۵۳ انبار پخش از این واحد مجوز دارند. متاسفانه برخی از ارگانها که وظیفه صدور پروانه فعالیت واحدهای تولیدی و انبارها را بر عهده دارند گاهی أوقات راه اندازی این واحد ها را به ما اطلاع نمی دهند و بنا بر بی اطلاعی ما نظارتی بر این مراکز صورت نمی گیرد که در برخی موارد موجب انجام تخلفاتی نیز شده است.

وی افزود: در ۶ ماهه ابتدایی امسال برای ۲هزارو۷۴۲تن از کالاهای صادراتی که در کرمانشاه تولید می شوند و از معاونت نظارت بر مواد غذایی کرمانشاه مجوز دارند گواهی بهداشتی صادر شده است. ۸۵ درصد این میزان از صادرات به رب گوجه فرنگی تعلق دارد که به ۱۱کشور جهان صادرات دارند.

در حوزه کالای قاچاق نیز استعلام ۱۶۷هزارو ۳۷۲کیلو مواد توقیفی توسط اموال تملیکی به این معاون دانشگاه سپرده شده است که بالغ بر ۱۶هزارو۳۱۸ تن این کالاها معدوم شده است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=30926

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.