یاداشت: عبدالله مرادی بلشتی
بی شک کار حرفهای در دو حوزه ارتباطی روابط عمومی و خبرنگاری علیرغم تمام وجوه اشتراکی که دارند ماموریت کاملا متناقض دارند. تا آنجا که در تعریفی آوردهاند: هر آنچه روابط عمومی نمیخواهد انتشار یابد خبر است.
رویکرد تبلیغی، برند سازی و اطلاع رسانی به جای آگاهی بخشی در حوزه روابط عمومی می تواند راه روزنامه نگاری را از روابط عمومی جدا کند.
مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند: کارهای انجام نشدنی را به مردم وعده ندهید.
برخی مدیران با پس زمینهای از تفکرات شعاری، دوربینی و نمایشی پا به عرصه مدیریت میگذارند اما مدیران توانمند و حرفهای روابط عمومی این امیال را کنترل و اجازه رشد بیش از حد به آنها را نمی دهند.
اما گاهی اوقات روابط عمومیهای ناتوان، جهت پوشاندن نقاط ضعف خود در دیگر حوزهها اقدام به شومن سازی از مدیران میکنند و تنها با تمرکز بر حوزه خبر آن هم نه خبررسانی بلکه خبرسازی و بزرگنمایی اخبار، اقدام به تولید مدیران شومن در نگاه مردم میکنند.
مطمئنا با چنین مدیران روابط عمومی روزنامهنگاران و خبرنگاران قلم به دست کمترین همراهی و همکاری را خواهند داشت و مدیران روابط عمومی برای پر کردن خلاء خبرنگاران قلم به دست، سراغ خبرنگاران قلم به مزد و توزیع کننده اخبار می روند.
روابط عمومی های شومن ساز تمام اگرهای مدیران را حذف و خبر را برمبنای انجام گرفته منتشر می کنند.
گاهی اوقات این تصور پیش می آید که مدیر دوربینی، شومن یا غیره است اما وقتی شما میبینید با تغییر سه مدیر رویکرد روابط عمومی بر همان مبنا استوار است به این نکته پی خواهی برد که این روابط عمومی شومن ساز است که این مدیران را به لبه پرتگاه برده و درحال سوق دادن آنها به داخل پرتگاه اخبار فریبنده است.
روابط عمومیهای شومن ساز از کاهی کوه میسازند! نه، گاهی از هیچ همه چیز می سازند. مگر می شود اقداماتی که برای آنها ماهها و حتی سالها تلاش شده را به حساب مدیری بگذارید که چند هفته بیشتر از انتصابش نگذشته است.
نگذارید در بر روی همین پاشنه بچرخد! این پاشنه پاشنه آشیل است. مهم نیست چه کسی مدیر روابط عمومی استانداری خواهد شد، ابقا صورت میگیرد یا فرد دیگری خواهد آمد. تغییر را در خبر رسانی از همین امروز اصلاح کنید.
اخبار امیدبخش اگر بر اساس وعدههای انجام ناپذیر صورت بگیرد می شود تمام وعدههای افتتاح و راهاندازی و اصلاح اموری که طی این سالها داده شد و حاصلی جز ناامیدی مردم از بدنه دولت به دنبال نداشت.
شومن سازان
یاداشت: عبدالله مرادی بلشتی بی شک کار حرفهای در دو حوزه ارتباطی روابط عمومی و خبرنگاری علیرغم تمام وجوه اشتراکی که دارند ماموریت کاملا متناقض دارند. تا آنجا که در تعریفی آوردهاند: هر آنچه روابط عمومی نمیخواهد انتشار یابد خبر است. رویکرد تبلیغی، برند سازی و اطلاع رسانی به جای آگاهی بخشی در حوزه روابط […]
لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=45163
- نویسنده : عبداله مرادی
- ارسال توسط : میلکان
- منبع : میلکان
- 171 بازدید
- بدون دیدگاه