• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
2
معاونت پیشگیری ازوقوع جرم:

شورای خیرین،فعالیت خیران راسامان می دهد

  • کد خبر : 27718
  • 16 تیر 1401 - 10:17
شورای خیرین،فعالیت خیران راسامان می دهد

معاونت پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: وجود آسیب و جرم های اجتماعی قبل از آنکه معلول تساهل و تسامح دستگاه قضایی و انتظامی در برخورد جرایم و آسیب ها باشد معلول و نشأت گرفته از عدم تحقق خدمات رسانی صحیح و کارشناسانه به مردم از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و […]

معاونت پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: وجود آسیب و جرم های اجتماعی قبل از آنکه معلول تساهل و تسامح دستگاه قضایی و انتظامی در برخورد جرایم و آسیب ها باشد معلول و نشأت گرفته از عدم تحقق خدمات رسانی صحیح و کارشناسانه به مردم از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی که مسئول و مکلف به خدمت‌رسانی به معنای عام به مردم هستند، می باشد.

به گزارش خبرنگار میلکان، دکترنیکزاد عباسی در نشست تشکیل شورای خیرین با اشاره به اینکه بین خدمات‌رسانی صحیح و درست به مردم و میزان جرایم و آسیب های اجتماعی در جامعه رابطه مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد افزود:هر چقدر میزان خدمات رسانی صحیح تر و درست تر باشد میزان جرایم وآسیب های اجتماعی کمتر خواهد بود، اما از سوی دیگر خدمات رسانی درست به تنهایی وظیفه دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی نیست بلکه مشارکت علمی و سازماندهی شده اقشار مختلف جامعه را می‌طلبد. وی تصریح کرد:هر چقدر میزان قانون پذیری و مسئولیت پذیری افراد بیشتر باشد مشارکت در فعالیتهای اجتماعی توسط این افراد نیز بیشتر خواهد بود. عباسی تشکل ها و انجمن های خیریه در جامعه را یکی از نهادهای مردمی و اجتماعی مورد توجه محافل علمی دانست و گفت:درکشور ما تصور بر این است که از ظرفیت خیرین فقط باید در حوزه درمان و معیشت و در سنوات اخیر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استفاده کرد،با وجودی که این سه حوزه اهمیت فراوانی دارد اما دامنه ظرفیت و حیطه صلاحیت خیلی گسترده تر است.

وی هدف از برگزاری جلسه را تعامل با نهادهای مردمی و مشارکت‌های مردمی و سامان بخشیدن به فعالیت خیرین ،سوق دادن آن به حوزه‌های اجتماعی موثر و کارآمد و هدفمند کردن این فعالیت ها دانست و افزود: مطالعات علمی نشان می‌دهد توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده بسیار کارآمدتر از صرف کمک های مادی و معیشتی به افراد است. در همین راستا هدف نهایی ما از تشکیل شورای پیشگیری خیرین و مشارکت های مردمی این است که اجازه ندهیم افراد وارد چرخه آسیب اجتماعی شوند اگر وارد شدند با توانمندسازی از چرخه آسیب اجتماعی خارج شوند.

معاونت پیشگیری از جرم دادگستری عمده فعالیت‌های ذکر شده در این دستورالعمل را شامل: مشارکت عمومی و همکاری در راستای صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم، میانجیگری و صلح و سازش، معاضدت حقوقی و روانشناسی، مددکاری اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی با رویکرد رفع موانع تولید و اشتغال با هدف توانمندسازی افراد، حوزه سلامت زنان خانواده و آسیب های مربوط به آن، اطفال و نوجوانان، کودکان کار، بیماران افراد دارای ناتوانی جسمی روحی و روانی، محیط زیست، میراث فرهنگی و سایر موارد.. عنوان کرد.

عباسی در توضیح بیشتر پیرامون شورای پیشگیری از خیرین گفت:کیفیت و نحوه عمل در بحث حوزه، چگونگی جمع آوری کمک های خیرین و هزینه کرد آن توسط شورایی که از میان خیرین و به انتخاب خود آنها برگزیده می‌شود انجام می شود.ریاست شورا با رئیس دادگستری استان و نایب رئیسی آن با معاونت پیشگیری از وقوع جرم می باشد، تعداد اعضا اختیاری بوده و خیرین از بین خود انتخاب می کنند، موضوعاتی چون افتتاح حساب، صاحب حساب، کار پرداز، خزانه داری دردست اعضا می باشد.

وی باتاکیدبر اینکه ما هیچ دخل و تصرفی در امور نداریم افزود: موضوعاتی که به دبیرخانه شورا فرستاده میشود در خصوص اینکه موضوع مربوط به چه کاری است و کدام در اولویت است توسط اعضا رای گیری می شود.

وی کرمانشاه را بعد از کرمان دومین استان معرفی کرد که قصد دارد با تشکیل شورای پیشگیری از خیرین به فعالیت آنان سامان داده و ازانجام اقدامات پراکنده جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=27718

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.