• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

جایگزین مناسب محلول‌های ضدعفونی کننده کلردار در کرمانشاه تولید شد

  • کد خبر : 19607
  • 22 اردیبهشت 1400 - 7:25

 محققان دانشگاه رازی اقدام به تولید نانو ذرات نقره دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده بسیار قوی بر طیف وسیعی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها کردند که با توجه به درجه سمیت بسیار پایین در دوزهای استاندارد، می‌توانند جایگزین مناسبی برای محلول‌های ضدعفونی کننده کلردار باشند. به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایرنا، نانو کلوئید نقره محصولی […]

 محققان دانشگاه رازی اقدام به تولید نانو ذرات نقره دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده بسیار قوی بر طیف وسیعی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها کردند که با توجه به درجه سمیت بسیار پایین در دوزهای استاندارد، می‌توانند جایگزین مناسبی برای محلول‌های ضدعفونی کننده کلردار باشند.

به گزارش میلکان آنلاین به نقل از ایرنا، نانو کلوئید نقره محصولی نانو ساختار از ذرات نقره است که بویژه بدلیل خاصیت ضد میکروبی دارای استفاده فراوان در پزشکی و بهداشت است، این محلول با ناپایدار کردن غشای باکتری‌ها باعث شکستن آن می‌شود و آنزیم‌های حیاتی باکتری را غیر فعال می‌کند.

همچنین تاثیر این محلول بر روی ویروس‌های مختلف مورد تایید قرار گرفته و قادر به از بین بردن غشای لیپیدی ویروس‌ها و غیر فعال کردن آنها است.

تاکنون در تحقیقات مختلف بیش از ۶۵۰ گونه باکتری قارچ و ویروس، به نانوسیلور حساس تشخیص داده شده که دارای تاثیر ۹۹.۹ درصد هستند.

این محصول در پزشکی، تولید الیاف ضد میکروب در نساجی، تولید جوهر رسانا، تصفیه آب، ضدعفونی سطوح و وسایل و غیره کاربرد دارد.

با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان و ایران، استفاده از ضدعفونی کننده های کم خطر از اهمیت زیادی برخوردار است که این محلول قادر به جایگزینی با محلول‌های حاوی کلر و الکل است.

محلول نانو کلوئید نقره تولیدی شرکت زیما دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو است که مجوز تولید آن به شکل مشترک با یک شرکت دانش‌بنیان دیگر صادر شده و در حال حاضر مراحل برند سازی و تولید مستقیم با شرکت دانش بنیان زیما را طی می‌کند.

این محصول در اوایل سال ۹۹ تولید شد و مجوز سازمان غذا و دارو را کسب کرد.

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی و عضو هیات مدیره شرکت زیما در این باره  گفت: محلول نانوکلوئید نقره ساخت شرکت دانش بنیان زیست یار مهر اندیش (زیما) است که در غلظت‌های مختلف از ۱۰۰ ppm  تا ۱۰۰۰ppm تولید و عرضه می‌شود.

فرید رضایی ادامه داد: این محلول بر اساس فن‌آوری نانو تولید شده و دارای مجوز سازمان غذا و دارو (سیب سلامت) است و اکنون با مشارکت یک شرکت دانش بنیان دیگر (مادر دارو) با نام زیگما تولید و عرضه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: نانو ذرات نقره در موارد مختلف کاربرد دارند که برخی از مهم‌ترین آنها شامل مراکز بهداشتی، صنعت دام و طیور، صنایع نساجی، تولید جوهر رسانا، تصفیه سریع آب و استفاده در درمان برخی بیماری‌های عفونی است.

عضو هیات مدیره شرکت زیما اظهار داشت: در حال حاضر این محصول هم به شکل بسته بندی برای استفاده عموم عرضه می‌شود و هم جهت استفاده مراکز بهداشتی یا ادارات و شرکت ها به شکل سفارشی و در حجم‌های دلخواه تولید و عرضه خواهد شد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه رازی، در حال حاضر در شرکت دانش بنیان زیما بررسی‌ها جهت تولید آفت کش ها و قارچ کش های گیاهی بر پایه نانوکلوئید نقره در حال انجام است و در صورت صدور مجوزهای لازم محلول‌های بر پایه نانونقره جهت استفاده در بیماری‌های گیاهی و باغی تولید و عرضه خواهیم کرد.

رضایی تاکید کرد: شرکت زیست یار مهر اندیش(زیما) در سال ۱۳۹۳ با هدف فعالیت در زمینه تکنولوژی‌های جدید تاسیس شد و در ابتدا تحقیقات در زمینه تولید کربن فعال از مواد اولیه مختلف از جمله پسماندهای زیستی در قالب چند پروژه دانشجویی و همکاری با دانشگاه انجام داد که در نتیجه در سال ۱۳۹۴ شرکت موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان برای این محصول شد.

او ادامه داد: شرکت به دانش فنی برای تولید گریدهای مختلف کربن فعال با استفاده از مواد اولیه متفاوت برای کاربردهای گوناگون دست پیدا کرد و در سال ۱۳۹۶ موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس برای کربن فعال شد.

این عضو هیات مدیره شرکت زیما یادآور شد: شرکت در سال ۹۶ با توجه به نیاز به نانوسلولز باکتریایی در یک پروژه مشترک دانشگاهی در قالب پروژه دکترا با تهیه سویه مناسب شروع به تولید آزمایشگاهی نانوسلولز باکتریایی کرد که با موفقیت در زمینه تولید، در سال ۹۷ موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان و نانو مقیاس برای محصول نانوسلولز باکتریایی شد.

استاد دانشگاه رازی اضافه کرد: در زمینه تولید چند محصول با استفاده از این ماده کار پژوهشی و آزمایشگاهی شروع شد که تاکنون در زمینه تولید سه محصول، با کاربرد در حوزه سلامت، تحقیقات به نتیجه رسیده و برای تولید آنها برنامه ریزی شده است که تولید تجاری این محصولات در انتظار کسب مجوزهای مورد نیاز است.

برنامه شرکت در یکسال آینده عرضه دستکم دو محصول تولید شده از نانوسلولز به بازار است، همچنین بزودی در زمینه تولید کامپوزیت و پلیمر با شروع یک پروژه پژوهشی کار شروع خواهد شد، این محصولات بازار گسترده ای در دنیا و ایران دارند و در آینده قسمت زیادی از کار شرکت در زمینه این گروه محصولات خواهد بود.

این شرکت در آخرین نمایشگاه فن‌آوری که در اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود با دو محصول اولیه زخم پوش بر پایه نانوسلولز باکتریایی و ماسک زیبایی بر پایه نانوسلولز باکتریایی شرکت خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=19607

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.