• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
در گفتگوی یک استاد دانشگاه با میلکان مطرح شد:

امتحانات حضوری ملاک عادلانه‌تری است

  • کد خبر : 19698
  • 27 اردیبهشت 1400 - 9:58

زینب امینی- گروه اجتماعی ستاد کرونا طرحی را در دستور کار قرار داد که با واکنش‌های مختلفی همراه بود. اعلام حضوری شدن امتحانات استرسی مضاعف را نه تنها بر دانش‌آموزان بلکه بر والدین آن‌ها نیز افزود. این روزها درگیری طولانی مدت با ویروس کرونا همه‌ی ما را از نفس انداخته است و هر تجمعی مساوی […]

زینب امینی- گروه اجتماعی

ستاد کرونا طرحی را در دستور کار قرار داد که با واکنش‌های مختلفی همراه بود. اعلام حضوری شدن امتحانات استرسی مضاعف را نه تنها بر دانش‌آموزان بلکه بر والدین آن‌ها نیز افزود.
این روزها درگیری طولانی مدت با ویروس کرونا همه‌ی ما را از نفس انداخته است و هر تجمعی مساوی با برگشت به روز اول فاجعه است. موضوع امتحانات حضوری در این زمان باعث اعتراض دانش‌آموزان مشمول این طرح و خشم و عصبانیت خانواده‌هایشان شده است.
متهم اول این پرونده نظام آموزش مجازی است که بر خلاف نامش نتوانسته دل دانش‌آموزش را شاد و نقش جایگزینی معلم را به خوبی ایفا کند.سرعت پایین اینترنت و نبود امکان دسترسی یکسان و مناسب به فضای آموزشی باعث پایین آمدن سطح کیفیت آموزش شده است.
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار میلکان مشکل اصلی و دلیل نارضایتی مردم را برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی و گرفتن امتحان به شکل حضوری عنوان کرد و گفت:با شروع ویروس کرونا به ناچار به سمت شکل جدیدی از آموزش رفتیم. به هر حال در ابتدا مشکلاتی جدی وجود داشت به مرور کم شد.
دکتر جهانگیر کرمی با بیان اینکه هنوز به طور کامل مشکلات تدریس در فضای مجازی از بین نرفته‌است بیان داشت: آموزش مجازی معایب و محاسنی داشت. بعضی از آموزش‌ها بصورت مجازی قابل اجرا نبودند. اما شرایط به گونه‌ای بود که همه نگران شیوع بیماری بودیم. مدارس تعطیل شدند تا سلامت مردم که در اولویت بود حفظ شود و از شیوع بیماری جلوگیری به عمل آید.
وی تاکید کرد: بحث ارزش‌یابی که مطرح می‌شود، باید یک سری اصول رعایت شود. برای پایه‌هایی که امکان برگزاری آزمون به صورت مجازی امکان‌پذیر بود، سلامت دانش‌آموزان را اولویت قرار دادیم. شرایط بعضی از دروس عملی یا دانش‌آموزان (پایه نهم و دوازدهم) که برای آینده‌ی رشته‌های تحصیلی و دانشگاهی باهم مقایسه خواهند شد، متفاوت است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امکان نظارت کافی بر آزمون‌های مجازی فراهم نیست افزود: اگر کسانی از راه‌هایی مانند تقلب، نمرات بالا کسب کنند و کسانی که تنها به آموخته‌های خودشان اکتفا می‌کنند، نمرات پایین بگیرند، به ضرر خود دانش‌آموزان تمام خواهد شد. نگرانی خانواده‌ها بجا و قابل درک است. باید شرایطی مهیا شود تا پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود. دانش‌آموزان بتوانند در مکانی مناسب، با تهویه مناسب و فاصله اجتماعی در جلسات شرکت کنند. اما در نهایت چاره‌ای جز برگزاری امتحانات بصورت حضوری نداریم.
دکتر کرمی این استدلال را که آموزش مجازی باید آزمون مجازی داشته باشد را منطقی ندانست و تصریح کرد: آموزش‌ها تفاوتی نداشته و آموزش همان آموزش حضوری بوده است. اگر روی ارزشیابی تاکید می‌کنیم برای آن است که از کیفیت آموزش‌ها نه فقط برای دانش‌آموزان بلکه برای معلمین هم اطمینان حاصل کنیم. آموزش و پرورش موظف است از کیفیت آموزش، عملکرد معلمین و همچنین کیفیت یادگیری دانش‌آموزان اطمینان حاصل کند. باید اطمینان پیدا کرد که دانش‌آموز مهارت و دانش لازم را برای ارتقا به پایه بالاتر کسب کرده است یا خیر؟
وی با اشاره به روش‌های اندیشیده شده برای برگزاری آزمون های حضوری خاطر نشان ساخت: روش‌ها و پیشنهاداتی در نظر گرفته شده تا پایه‌هایی که ضرورت حضوری بودن امتحانات‌شان پیش‌تر ذکر شد در فضایی مناسب و در مدرسه‌ی خود قرار بگیرند از جمله: از تمام فضای مدرسه استفاده خواهد شد. تعداد انگشت‌شماری در هر کلاس قرار بگیرند.
با توجه به مناسب بودن فصل، می‌توان پنجره‌ها را باز گذاشت تا تهویه بخوبی انجام بگیرد. برای پایه دوازدهم هم می‌توان پیشنهاداتی مانند: استفاده از فضاهای خالی دانش‌آموزانی که امتحان غیرحضوری دارند یا فضای دانشگاه یا طرح سه مدل سوال مختلف و برگزاری آزمون در سه بازه زمانی را ارائه داد.
کرمی بیان داشت: در هر صورت اشکالات آزمون‌های مجازی مانند: بستر نامناسب اینترنت و نبود امکان پاسخ‌های تشریحی، نبود امکان مقایسه‌ی عادلانه ما را هر چه بیشتر به سمت برگزاری آزمون‌های حضوری می‌برد که این امر برای دروس عملی نیز با اهمیت است.
با توجه توضیحات دکتر کرمی و امید به رعایت کامل پروتکل‌ها به نقش جدی آموزش در خانواده‌ها می‌رسیم. آموزش رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی در مسیر رفت و آمد و رعایت فاصله اجتماعی در مدارس و با دوستان قدیمی که یقینا بعد از مدت‌ها دوری و دلتنگی کار سختی است از وظایف خانواده‌ها و رسانه‌هاست. اما خانواده‌هایی که نگران سلامت فرزندان خود هستند می‌توانند با نظارت بر این مسئله از استرس خود بکاهند. تماس با مسئولین مدرسه و اطلاع از روند برگزاری امتحان و رعایت پروتکل‌ها می‌تواند در این امر موثر باشد و آموزش فرزندان‌شان در کنار سلامت آن‌ها برقرار باشد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=19698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.