• امروز : شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
0

آیین تحلیف مشاوران خانواده در دادگستری استان کرمانشاه برگزار شد/ رونمایی از “سامانه مسیر” مرکز وکلا و مشاوران خانواده قوه قضاییه

  • کد خبر : 43113
  • 28 مهر 1403 - 11:20
آیین تحلیف مشاوران خانواده در دادگستری استان کرمانشاه برگزار شد/ رونمایی از “سامانه مسیر” مرکز وکلا و مشاوران خانواده قوه قضاییه

آیین تحلیف مشاوران خانواده استان کرمانشاه با حضور دکتر عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، دکتر کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه و حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی معاون مرکز مشاوران خانواده قوه قضاییه و دیگر مسئولین قضایی استان در سالن شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برگزار شد. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان […]

آیین تحلیف مشاوران خانواده استان کرمانشاه با حضور دکتر عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، دکتر کرمی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه و حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی معاون مرکز مشاوران خانواده قوه قضاییه و دیگر مسئولین قضایی استان در سالن شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برگزار شد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه اظهار کرد: مرکز وکلا در نظر دارد از باب دغدغه رهبر معظم انقلاب در حوزه ازدواج، فرزندآوری و ترمیم جمعیت به برگزاری پویش مهر اقدام کند.

عبدلیان پور افزود: اهتمام جدی بر این امر داریم تا مشاوران ما اتاق فکری باشند و در راستای این دغدغه تلاش کنند.

وی به طلاق به عنوان یکی از چالش‌های مهم در کشور پرداخت و گفت: موضوع طلاق از جمله چالش‌های موجود در کشور است که متأسفانه روند آن در کلان شهر‌ها افزایشی است و کار مشاوران در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد چرا که امروز همه‌ هجمه دشمن در فضای مجازی هدف قرار دادن کیان خانواده و تزلزل آن است و ممانعت از این کار در حوزه مشاوره می‌تواند حاصل شود.

عبدلیان پور با بیان اینکه امسال اکثر مراکز مشاوره خانواده در استانها دایر می شود، گفت: آیین نامه اجرایی اصلاح قانون خانواده از سوی رئیس محترم قوه قضاییه به مرکز وکلا ابلاغ شده که این امر مسئولیت بسیار سنگینی است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: این آیین نامه چهار کارکرد عمده را به مرکز واگذار کرده که این امر در راستای اصلاح رویکرد مرکز در دو سال اخیر در حوزه مشاوران بوده و یکی از این موارد در راستای اصلاح فرایند‌ها و مدیریت ارجاع پرونده‌ها از محاکم به مراکز مشاوره است.

وی با بیان اینکه سامانه مسیر تا پایان سال در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: یکی از چالش‌های قوه قضاییه ازدیاد ورودی پرونده‌ها می باشد که با استفاده از سامانه مسیر امروز پرونده ها به صورت هوشمند به مشاوران خانواده ها ارجاع می شود، لذا تلاش ما بر این است که هفته‌ای یک استان در سامانه مسیر بارگزاری و آموزش‌های لازم به مسئولان ذی‌ربط داده می‌شود، بنابراین در نظر داریم تا پایان سال سامانه مسیر در سراسر کشور راه اندازی شود.

عبدلیان پور یکی از موضوعات مهم را بحث اصلاح صلاحیت‌ها در حوزه مشاوره خانواده دانست و گفت: باید فرایند مشاوران خانواده در جایگاه اصلی قرار گیرد و در این زمینه اصلاح صلاحیت‌ها و افزایش آن به جد مورد پیگیری است و با افزایش صلاحیت‌ها بسیاری از فرایند‌ها در این مسیر تصحیح می‌شود.

وی بحث تعرفه و دستمزد‌ها در حوزه مشاوران خانواده را یکی دیگر از موضوعاتی دانست که همواره مورد پیگیری مرکز بوده است و گفت: در این حوزه تصمیماتی انجام شده است که به زودی اجرایی می‌شود.

عبدلیان پور افزود: در سنوات گذشته پیشنهاداتی را در این حوزه برای رئیس قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم و به زودی افزایش‌ تعرفه ها اعمال خواهد شد.

در ادامه این مراسم رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی بیان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) خانواده از ارکان مهم جامعه است و همواره مورد هجمه و آماج حملات دشمنان اسلام و مسلمین می باشد و نقطه قوت و شرافت مسلمانان خصوصاً جامعه ایرانی خانواده‌ است و دشمن همواره روی نقاط قوت کشور ما برنامه‌ریزی داشته است و تمرکز می‌کند.

دکتر کرمی افزود: از درون خانواده‌های ایرانی و اسلامی همواره نخبگان، بزرگان و شهدا تقدیم جامعه شده اند و بنا به همین موارد می توان گفت نهاد خانواده در جامعه ایرانی و اسلامی چقدر با اهمیت است.

وی خطاب به مشاوران خانواده اضافه کرد: وظیفه مشاوران برای استحکام بیشتر خانواده‌ها و جلوگیری از فروپاشی آنهاست و این وظیفه قابل احترام و تقدیر است و شما باید به آن افتخار کنید.

عالی ترین مقام قضایی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: موضوع دیگر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه مبتلا به آن هستیم.

دکتر کرمی تصریح کرد: در سالیان گذشته با روند افزایشی پرونده‌ها روبرو هستیم که یکی از سرچشمه‌های آن حتماً خانواده‌ها هستند.

وی افزود: موضوع طلاق و آسیب های اجتماعی ناشی از آن، خواسته یا ناخواسته جرایمی ایجاد می کنند که موجب افزایش ورودی پرونده به دادگستری می گردد. لذا پرونده‌های

مطرح شده در محاکم خانواده و کیفری نمایانگر این موضوع است که همواره یکی از آسیب‌های جدی در جامعه ما موضوع خانواده بوده است. بنابراین مشاوران می‌توانند با ورود به این موضوعات کمک کار دادگستری شوند و از ورود پرونده‌های بی‌رویه به دادگستری جلوگیری نمایند و نیز کمک کنند جامعه و نهاد خانواده رو به استحکام بیشتری رود.

دکتر کرمی در سخنان پایانی خود گفت: همواره فعالیت مراکز مشاوره خانواده استان توسط کارشناسان در معاونت مربوطه مورد ارزیابی و رصد ماهانه قرار می گیرد تا شاخص های کیفی نمودی روبه رشد داشته باشد و یادآور شد که دستگاه قضایی حامی و پشتیبان مراکز مشاوره خانواده در سطح استان می باشد.

لازم به ذکر است در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی معاون مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در سخنانی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ کشور آسیب‌ها در حوزه خانواده و موضوع طلاق است. در سال ۱۳۹۱ قانونگذار تکلیفی را بر عهده قوه قضاییه گذاشت و آن هم راه اندازی مراکز مشاوره خانواده به صورت تخصصی با همکاری دادگاه‌های خانواده برای پیشگیری از طلاق و ارائه مشاوره هدفمند برای اصلاح زوجین و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها بود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ با آغازه دوره تحول قوه قضاییه این حوزه هم دچار تحول شد و فرآیند جذب مشاوران خانواده به طور ویژه آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی به سه چالش در ارائه خدمات مشاوره به ویژه در حوزه آسیب‌های خانواده و طلاق اشاره کرد و گفت: یکی از این چالش‌ها جذب نیروی انسانی و گزینش آن بود، دیگری نظارت و ارزیابی بر عملکرد مشاوران و فرآیند‌های مشاوره بود که تاکنون این امر کمرنگ بود.

وی سومین چالش در حوزه مشاوران خانواده را استفاده از ابزار‌های هوشمند دانست و گفت: نقش فناوری در حوزه مشاوره همواره ناچیز بوده است. در همین راستا مرکز، با تلاش کارشناسان و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نرم افزار سامانه را راه اندازی کرده که طی ماههای آینده در تمامی کشور فعال می گردد.

همچنین در این مراسم دکتر عباسی معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان طی سخنانی، به کار ارزشمند مشاوران خانواده و پیامد‌های اجتماعی مثبت آن اشاره و حساسیت فعالیت مشاوران را به آن‌ها گوشزد کرد.

وی با اشاره به اینکه گسترش فعالیت‌های شغلی جوانان و جابجایی‌های تحصیلی باعث آشنایی زوجین از فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر می‌شود، گفت: هر چه مشاوره پیش از ازدواج تقویت شود و زوجین شناخت دقیق تری نسبت به یکدیگر پیدا کنند، کمتر شاهد بروز اختلاف در زندگی مشترک خواهند بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: روش‌ها و سبک و سیاق گذشته، در حفظ زندگی زوجین در جامعه کنونی نتیجه بخش نیست و باید به دنبال راه‌های جدید در کنار توجه به ارزش‌های اسلامی در این امر باشیم، لذا امیدواریم پس از پایان مراسم، مشاوران محترم همواره در تمامی جلسات مشاوره، رسالت اصلی خود را سرلوحه کارهایشان قرار بدهند.

شایان ذکر است در پایان مراسم تحلیف مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور مسئولین قضایی از راه اندازی سامانه مسیر در استان کرمانشاه رونمایی گردید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=43113

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.