• امروز : شنبه - ۵ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
1

بیماری خودایمنی گوارشی به نام سلیاک

  • کد خبر : 43309
  • 05 آبان 1403 - 9:51
بیماری خودایمنی گوارشی به نام سلیاک

به گزارش میلکان، کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو گفت: سلیاک یک  بیماری خود ایمن گوارشی ناشی از اختلال در هضم پروتئین گلوتن است و در افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند، دیده می شود. مهندس صبا حضرتیان با اشاره به اینکه ارتباط سلیاک و گلوتن در سال ۱۹۵۰شناسایی شد گفت: […]

به گزارش میلکان، کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو گفت: سلیاک یک  بیماری خود ایمن گوارشی ناشی از اختلال در هضم پروتئین گلوتن است و در افرادی که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند، دیده می شود.

مهندس صبا حضرتیان با اشاره به اینکه ارتباط سلیاک و گلوتن در سال ۱۹۵۰شناسایی شد گفت: علائم این بیماری اسهال، دردهای مکرر شکمی، بی اشتهایی و کاهش وزن است.

وی افزود: زمانی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک محصول دارای گلوتن مصرف کنند ، سیستم ایمنی بدن علیه این پروتئین آنتی بادی تولید می کند، که باعث آسیب به پرزهای روده کوچک می شود.  بنابراین، روده مواد مغذی را جذب نمی کند و این افراد در تمام طول زندگی خود باید در رژیم غذایی خود از مصرف محصولات دارای گلوتن خودداری کنند.

مهندس حضرتیان با تاکید بر اینکه تنها درمان، حذف کامل محصولات حاوی گلوتن است و فرد در تمام عمر باید از محصولات بدون گلوتن استفاد کند خاطرنشان ساخت: ضروری است این بیماران مواد غذایی حاوی گلوتن مانند : گندم ، جو و چاودار و یولاف (جو دوسر) و غیره را حذف کرده،  هنگام خرید برچسب مواد غذایی را از نظر ترکیبات غذایی حاوی گلوتن به دقت بررسی کنند  و محصولات حاوی گلوتن را با محصولات فاقد گلوتن مانند ذرت. برنج، سیب زمینی،کینوا  و … جایگزین کنند.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو عنوان کرد:  توجه به برچسب گذاری بسیار حائز اهمیت است از آنجا که افراد مبتلا به بیماری سلیاک باید از فراورده های عاری گلوتن استفاده نمایند، لذا چنانچه فراورده ای ویژه افراد سلیاکی تولید می شود باید طبق دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط و برچسب گذاری فراورده های غذایی و آشامیدنی عبارت عاری از گلوتن درج شود.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=43309

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.