• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1

ریژاو سرزمین سنگ و آب

  • کد خبر : 41906
  • 27 شهریور 1403 - 13:17
ریژاو سرزمین سنگ و آب

استان کرمانشاه همواره با مناطق سرسبز و خیره‌کننده خود موجب شگفتی بسیاری از گردشگران بوده و منطقه ریژاو (ریجاب) نیز یکی دیگر از مناطق خوش آب‌وهوا و شگفت‌انگیز استان است. خبرنگار میلکان: کلمه کوردی «ریژاو» به معنی ریزش آب است. از گذشته تا به امروز منطقه ریژاو به دلیل فراوانی ریزش آب از کوه‌ها، تعدد […]

استان کرمانشاه همواره با مناطق سرسبز و خیره‌کننده خود موجب شگفتی بسیاری از گردشگران بوده و منطقه ریژاو (ریجاب) نیز یکی دیگر از مناطق خوش آب‌وهوا و شگفت‌انگیز استان است.

خبرنگار میلکان: کلمه کوردی «ریژاو» به معنی ریزش آب است. از گذشته تا به امروز منطقه ریژاو به دلیل فراوانی ریزش آب از کوه‌ها، تعدد آبشارها و چشمه‌ها و همچنین وجود سراب شالان، منطقه‌ای مهم و سرسبز و جواهری در دل کوه‌های دالاهو بوده است. در واقع ریژاو یکی از ۵۰ منطقه ویژه گردشگری استان کرمانشاه است که از شمال به شهرستان ثلاث باباجانی، از جنوب و غرب به شهرستان سرپل ذهاب و از شرق به شهر کرند غرب می‌رسد.

مشهورترین بخش ریژاو، سراب شالان است که مانند گنجینه‌ای در دل این منطقه می‌درخشد. این سراب و تفرجگاه سرسبز و خوش آب‌وهوای آن، در شهرستان دالاهو قرار دارد و با پیشینه تاریخی خود، به هدف گردشگری بسیاری از مسافران کرمانشاه و شهرهای اطراف تبدیل شده است. البته زیبایی‌ها و تاریخ پرفرازونشیبی که منطقه ریژاو در دل خود پنهان کرده، به اینجا ختم نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و جاذبه‌های طبیعی این منطقه بیشتر آشنا شوید.

جاذبه‌های طبیعی ریژاو

منطقه ریژاو مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از سراب، آبشار، رودخانه و چشمه‌ها با پوشش گیاهی متنوع است. ریژاو در روزهای گرم سال نسبت به مناطق اطراف خنک‌تر بوده و زمستان و پاییز سرد و برفی دارد. به‌ این‌ ترتیب، سراب ریژاو در بهار و هم‌زمان با ذوب شدن برف‌های کوه دالاهو پرآب‌تر از همیشه است. سراب ریژاو با سرازیر کردن آب شیرین بر زمین توانسته طبیعتی خارق‌العاده و رؤیایی به وجود بیاورد و به محلی آرامش‌بخش و انرژی‌بخش برای دوستداران طبیعت‌گردی و پیک‌نیک با خانواده تبدیل شود.

آب‌های منطقه ریژاو بخش مهمی از آب رودخانه الوند را تأمین می‌کنند. رودخانه الوند از جمله مهم‌ترین رودهای ایران است که از قسمت جنوبی روستای شالان عبور کرده و ردپای سبزرنگی از خود به‌جای می‌گذارد. بنابراین، حاشیه‌ی این رودخانه با طبیعت و منظره جالب‌توجه خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص کرمانشاه را به وجود آورده که مقصد بسیاری از طبیعت گردان و دوستداران کمپینگ و ماهیگیری است.

آبشار پیران که گاهی به‌عنوان آبشار ریژاو نیز از آن نام می‌برند، یکی از طبیعت‌های بکر استان کرمانشاه است که با ارتفاع تقریبی ۵۰ متر، به یکی از بلندترین آبشارهای ایران تبدیل شده و در فصول بهار، تابستان و حتی پاییز، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. امکان دسترسی به آبشار از طریق منطقه ریژاو و روستای ژالکه ایجاد شده است. این روستا از توابع شهرستان دالاهو و در بالادست آبشار پیران است و امکانات رفاهی مانند آلاچیق، پارکینگ و سرویس بهداشتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

تنوع گیاهی و میوه‌های منطقه ریژاو

آب چشمه‌ها به جنگل‌ها و باغات اطراف برکت می‌بخشد و درختان و درختچه‌هایی مانند پسته کوهی، سقز، زالزالک، بلوط، انجیر، گردو، انار، انگور، هلو، زیتون، تمشک وحشی، آلبالوی وحشی و بید را در دل کوه‌ها می‌پروراند. در مسیر آب سرازیر شده از این چشمه‌ها همچنین می‌توانید گیاهان خوراکی متعددی با خواص دارویی مانند سماق، اسپند، تولکه، سیاکوز، قارچ، ترشکه، ریواس و… را مشاهده کنید.

جاذبه‌های تاریخی ریژاو

با توجه به آب‌وهوای فرح‌بخش منطقه ریژاو، محبوبیت همیشگی آن در طول تاریخ و وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد در آن قابل حدس است. قلعه یزدگرد یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار تاریخی منطقه ریژاو است که در ۴ کیلومتری روستای شالان، در ارتفاع ۳۵۰ متری کوه دالاهو و مشرف به تمام منطقه ریژاو ساخته شده است. این قلعه متعلق به دوران اشکانیان بوده و جالب است که سربازان ایران حتی در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق نیز در این برج‌های قدیمی استحکامات اشکانی مستقر می‌شدند.

ریژاو سرزمین سنگ و آب

به اعتقاد دکتر ادوارد کیل (Edward Keall؛ اولین باستان‌شناسی که تحقیقات بر روی قلعه یزدگرد را شروع کرد) قلعه یزدگرد تنها یک قلعه نظامی نبوده است. زیرا باوجود دیواره‌های بسیار مستحکمی که قلعه را احاطه می‌کردند، در قلب قلعه اشیای تزئینی متعددی و دیوارهایی با تزئینات گچی یافت شده است. بنابراین، دکتر ادوارد معتقد است که این قلعه در ابتدا دژ یک سردار اشکانی بوده است. آب مصرفی این دژ از سراب «کنار» تأمین می‌شده که در بالادست سراب ریژاو قرار دارد. فاصله این سراب از قلعه حدود ۷ کیلومتر بوده و ساختار جوی آبی که به‌طور هوشمندانه‌ای بر روی ارتفاعات کوه و با تراش دادن سنگ‌ها و چیدن سنگ و ساروج ساخته شده، آب سراب کنار را به محوطه اطراف دژ یزدگرد انتقال می‌داده است.

مسجد عبدالله بن عمر که دومین مسجد تاریخی ایران به شمار می‌آید نیز در ریژاو قرار دارد. بنابراین، ساخت آن به دوران صدر اسلام برمی‌گردد. البته بررسی مسجد نشان می‌دهد که بنای آن متعلق به ابنیه‌های پیش از اسلام بوده که با حمله اعراب به ایران، کاربری آن تغییر کرده و توسط عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم مسلمانان) به مسجد تبدیل می‌شود. به‌این‌ترتیب، بنای مسجد بیش از ۱۴۰۰ سال قدمت داشته و جزو آثار ملی ایران به شمار می‌آید.

مقبره ابودجانه یا امام دوجانه که یکی از اصحاب پیامبر بوده و حضور وی در جنگ‌های مهمی مانند بدر نیز به قلم تاریخ ثبت شده است، در محدوده ریژاو قرار دارد. بررسی معماری و موقعیت مکانی این مقبره نشان می‌دهد که کاربری آن از آتشکده زرتشتی به مقبره تغییر یافته و این امر، اهمیت تاریخی آرامگاه را بیشتر می‌کند. آرامگاه ابودجانه از سال ۱۳۸۵ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قبل از سفر به ریژاو باید بدانید

منطقه ریژاو در همه فصول سال آب‌وهوای مطلوبی دارد، اما اگر قصد لذت بردن از طبیعت خیره‌کننده آن را دارید، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. در کنار سراب ریژاو می‌توانید از باغ پارک آن نیز لذت ببرید. همچنین می‌توانید از رستوران‌ها، آلاچیق‌ها، پارکینگ و سرویس بهداشتی نیز بهره‌مند شوید. اگر به دنبال صنایع‌دستی ارزشمند به‌عنوان سوغاتی هستید، به‌راحتی می‌توانید محصولات محلی مانند اشیای چوب‌تراش، قالی و گلیم کرمانشاهی و مجسمه‌های سنگی را از بازار ریژاو تهیه کنید.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=41906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.