• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4
مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان کرمانشاه ضمن تبریک دهه تولید و تجارت کفت:

جهش تولید با تامین زیرساخت ممکن است/ کمبود برق، تامین کالاهای بورسی را مشکل کرده است

  • کد خبر : 40029
  • 19 تیر 1403 - 12:49
جهش تولید با تامین زیرساخت ممکن است/ کمبود برق، تامین کالاهای بورسی را مشکل کرده است

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان کرمانشاه ضمن تبریک دهه تولید و تجارت کفت:امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است. به گزارش میلکان؛مهندس دارابی امسال را نیازمند یک فهم همگانی و توجه جدی و همکاری مجموعه عوامل دولتی و بخش خصوصی دانست وافزود: ما اگر بخواهیم این شعار که مد نظر مقام معظم رهبری […]

مدیر کل صنعت،معدن و تجارت استان کرمانشاه ضمن تبریک دهه تولید و تجارت کفت:امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است.

به گزارش میلکان؛مهندس دارابی امسال را نیازمند یک فهم همگانی و توجه جدی و همکاری مجموعه عوامل دولتی و بخش خصوصی دانست وافزود: ما اگر بخواهیم این شعار که مد نظر مقام معظم رهبری است را عملیاتی بکنیم چاره‌ای نداریم مگر اینکه به دو مولفه اساسی و اصلی اول صادرات و دوم افزایش سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی توجه جدی بکنیم.

دارابی در رابطه با اقتصاد گفت: معمولا در تمام دنیا اقتصاد یا منبع پایه است که وابستگی آن به منابع خدادادی و ثروت‌های زیرزمینی است یا اقتصاد دانش پایه است که از سه رکن انسان، علم و فناوری تشکیل می‌شود و اگر ما بخواهیم جهش تولید را درست ترجمه کنیم و در بخش اقتصاد به افزایش سهم تولید ناخالص توجه جدی بکنیم حتماً بایستی به موتور پیشران اقتصاد دانش پایه یعنی در حوزه صنعت توجه جدی بکنیم.

وی با بیان اینکه موتور پیشران صنعت حرکت نخواهد کرد مگر مبتنی بر فناوری باشد گفت: این فناوری باید برای ما ایجاد مزیت رقابتی بکند و کالای ما در بازارهای بین المللی رقابتی باشد بنابراین اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم باید به صادرات و افزایش سهم تولید ناخالص داخلی توجه ویژه کرده که این نیازمند یک تعامل گسترده بین حوزه صنعت و مراکز علمی و دانشگاهی است که سهم بسیار موثر آن را پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و مراکز علمی بازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما باید توجهمان را روی عمق بخشیدن بر پیچیدگی در حوزه صنعت برای رقابتی کردنش متمرکز کنیم.

وی بااشاره به سهم ۲۹درصدی استان از تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۸افزود: طبق آخرین آمار سهم ما ۳۵ درصد است یعنی ۶ درصد رشد کرده‌ایم بنابراین بخش صنعت ۴ درصد، بخش خدمت اعم از صادرات و بازرگانی داخلی و بخش‌هایی مربوط به خدمات فنی مهندسی گردشگری ۲ درصد، بخش معدن ۸ درصد رشد کرده است ، در این مسیر رشد زحمات زیادی کشیده شده است و نرخ رشد ما مثبت است و باید از همه عزیزانی که کارکرد داشتند تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه جهش تولید با مشارکت مردم توجه به تامین زیرساخت مطرح است اذعان داشت: ما دچار ناترازی انرژی هستیم به طوری که سال گذشته بخش خصوصی ۱۷ و نیم مگاوات برق را به شبکه تحویل داده است و امسال تا پایان سال ۱۴۰۳، ۵۵ مگاوات برق به شبکه تزریق می‌کنیم که شامل:۱۲ مگاوات شرکت مهندس شکری، ۲۶مگاوات سیمان مدلل  و پتروشیمی ۱۰ مگاوات می باشد و اگر امسال ۵۰ مگاوات به سهمیه برق واحدهای صنعتی بزرگ ما تزریق شود این واحدها های بزرگ می‌توانند تعهدشان را در قبال بازار انجام بدهند.

دارابی افزود:واحدهایی که الان در عسر و حرج در حوزه انرژی هستند همگی مکلف به تامین کالا در بورس هستند مثل صنایع سیمان و پتروشیمی که باید محصولات خود را به بورس عرضه کنند که کاهش هر کدام از این محصولات در بورس اثرات خود را در بازار مصرف نشان می‌دهد، در اردیبهشت ماه میانگین مصرف برق واحدهای بزرگ صنعتی ۹۵ مگاوات بود که در دوره مشابه سال گذشته ۸۵ مگاوات بوده است این یعنی حوزه صنعت ما با تمام گرفتاری‌هایی که دارد بیش از ۱۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کار را جلو می‌برد.

وی با مقایسه میزان صادرات سال گذشته با امسال آن را یک گام بلند در راستای مشارکت مردم دانست و گفت: سال گذشته ۳/۴ میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان انجام شد که نسبت به دوره مشابه آن در سالجاری۲۷ درصد از نظر ارزشی افزایش پیدا کرده است. سهم تولید کنندگان و تجار ما ۵۰ درصد و سهم عبوری ما ۵۰ درصد است ،همچنین در پایان اردیبهشت سال جاری ۵۸۱ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشتیم که ۶۷ درصد آن متعلق به تولید کنندگان و تجاران خودمان است و ۳۳ درصد آن عبوری است که این یک گام بلند در راستای مشارکت مردم است.

وی در پایان تصریح کرد:سال گذشته شرکت گسترش سوخت سبز در کمتر از دو روز یک بلوک ۲۵۰ میلیارد تومانی سهامش را به فروش رساند، انشاالله همین امسال شاهد عرضه سهام ذوب آهن بیستون و ایلیا ذرت خواهیم بود، در این راستا شیر مانیزان هم کارهایش صورت پذیرفته بنابراین جا دارد از مجموعه زحمات شما صاحبان صنایع تشکر کنیم.

همه این‌ها نشان دهنده شرایط ایده‌آل و مطلوبی نیست و تنها ریل گذاری مناسبی صورت پذیرفته است. علی رغم تمام مشکلات اقدامات موثر و بنیادی صورت گرفته و مسیر در حوزه صنعت معدن و تجارت براساس شاخص‌های پویایی است.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=40029

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.