به گزارش میلکان، زهرا نجار ضمن تشریح آسیبهای بیسوادی و کمسوادی و اثرات مخرب آن بر زندگی اجتماعی و فردی افزود: یکی از عوامل بهوجود آمدن پدیده بیسوادی در جامعه عدم توجه به مساله انسداد مبادی بیسوادی و دانشآموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل است.
وی ضمن تاکید بر منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نصیب آموزشی یکسان برای تمامی دانشآموزان و ایجاد دسترسی همه آنها به فرصتهای برابرآموزشی، بستن مبادی بیسوادی را از اصلیترین اقدامات برای جلوگیری از بهوجود آمدن پدیده بیسوادی و کمسوادی در جامعه دانست و تاکید کرد این مبادی باید بسته شود.
نجار با اشاره به مفاد سند تحولبنیادین در این خصوص گفت: راهکار ۵-۲ سند تحول، برنامهریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب درتمام مناطق کشور را مورد توجه قرار داده است.
معاون آموزش ابتدایی استان خاطر نشان کرد: ما باید ریشههای پدیده بیسوادی و کمسوادی را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم مشکل کار کجاست، و در این راه بررسی مبادی بیسوادی بسیار با اهمیت است، مدیران مدارس ما موظفند دانشآموزان نیاز به تلاش، ضعیف و دارای مشکلات یادگیری را شناسایی، برای آنها برنامهریزی کنند و در جذب و نگهداری آنها اقدام عملی انجام دهند.
وی افزود: رسالت مدیر مدرسه فقط مدیریت وضعیت آموزشی و تربیتی دانشآموزان نیست بلکه مدیران ما، به عنوان راهبران برنامه درسی باید دانشآموزان در معرض خطر ترک تحصیل، بازمانده و نیاز به تلاش بیشتر را رصد کنند و مشکلات تحصیلی و آموزشی آنها را مورد نظارت و پیگیری قرار دهند تا هیچ دانشآموزی از تحصیل باز نماند.
نجار اظهار داشت: در این میان همکاری و همیاری سایر نهادها و سازمانها بسیار اثربخش است و امیدواریم با تشریح مسائل مربوط و پای کار آمدن سایر دستگاهها و با تشکیل جلسات و همایشهایی در این خصوص، به بررسی بستن مبادی بیسوادی و کمسوادی و پیگیری امور ترک تحصیل استان پرداخته تا بتوانیم سطح آمار بیسوادی و ترک تحصیل استان را کاهش دهیم.
وی همهگیری بیماری کرونا در چند سال اخیر را در به وجود آمدن پدیده بازمانده از تحصیل دخیل دانست و گفت: علاوه بر این عامل فقر اقتصادی مشکلات فرهنگی و اجتماعی از قبیل بیکاری والدین و غیره از عواملی هستند که در ترک تحصیل دانشآموزان موثر هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.