• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
6
گزارش میلکان برای طرح جمع آوری معتادان متجاهر توسط وزارت کشور

قبحی که نباید می‌شکست

  • کد خبر : 29148
  • 27 مرداد 1401 - 15:20
قبحی که نباید می‌شکست

عبدالله مرادی- گروه اجتماعی معتادین متجاهر، زباله‌گردها و زنان خیابانی معضلات اجتماعی هستند که این روزها به یکی از چالش های مهم و اساسی جامعه تبدیل شدهاند. گرانی و بیکاری، فشارهای اقتصادی و روانی زیادی به مردم وارد کرده است، اما هر زمان که از خانه خارج می‌شوی وجود زبالهگردها و معتادین متجاهر باری سنگین […]

عبدالله مرادی- گروه اجتماعی
معتادین متجاهر، زباله‌گردها و زنان خیابانی معضلات اجتماعی هستند که این روزها به یکی از چالش های مهم و اساسی جامعه تبدیل شدهاند.
گرانی و بیکاری، فشارهای اقتصادی و روانی زیادی به مردم وارد کرده است، اما هر زمان که از خانه خارج می‌شوی وجود زبالهگردها و معتادین متجاهر باری سنگین تر را روی روح و روان می‌گذارد.
معتادین متجاهری که دیگر برایشان اهمیتی ندارد که در کجای این شهر ایستاده‌اند؛ در هر زمان و هر مکانی که مواد در اختیارشان قرار بگیرد شروع به استعمال آن می‌کنند.. تا چند سال پیش حاشیه شهر، زیر پلهای اطراف شهر و نهایتاً خانه های متروکه در بافت‌های فرسوده محلی بود برای استعمال دخانیات، اما حالا در شلوغترین معبرهای شهر باید با زن و بچه از کنار معتادینی عبور کنیم که به راحتی و بدون هیچ ترسی زرورق و پایپ و سیخ شان داغ است ونه به دلسردی عابرین توجهی دارند و نه به درجه‌هایی که روی دوش مامورینی که کنار دستشان ایستاده‌اند.-نمونه آن را همین چند روز پیش در چهارراه اجاق(مدرس) شهرکرمانشاه با حضور سرهنگ نیروی انتظامی که مامور انتظامی آن منطقه بود دیدم که مامور حتی حاضر به دادن تذکر هم نشد. او هم اهمیتی برای حضور مامور قائل نبود تا مواد داشت به کشیدنش ادامه داد.-
دو دهه اخیر برنامه‌های مختلف اما بی اثر زیادی را برای رفع این معضلات اجرا کردهاند که به واسطه عدم آگاهی و اطلاعات کافی،ریشه‌یابی و برنامه‌های بدون پشتوانه نتوانستند مثمرثمر واقع شوند، که اگر می‌شدند این چنین نمی‌شد. آخرین طرح این حوزه راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی بود که در ۱۰۰شهر کشور اجرا شد. به گواه خود این تسهیلگران این پروژه آنقدر بزرگ در جمع آوری اطلاعات و آنقدر ریز درموارد شده بود که به مصداق «سنگ بزرگ نشانه نزدن» شد.
حال با تغییر دولت باید ببینیم این همه اطلاعات و آمار ریز و درشتی که به دست آمده دور ریخته خواهد شد و دولت طرح دیگری خواهد داد یا می‌تواند از این آمار بهره‌برداری کند.
حتماً داستان پسری که گم شد و پدرش برای پیدا کردن او ۱۰۰سکه قرار داده بود را شنیدهاید! حالا حکایت ضرب المثلی شده است و می‌گویند:« ۱۰۰ سکه دادم که پسرم شب خانه مردم نخوابد» باید زمانی برای این ناهنجاری و ریشه کن کردن آنها فکری می‌‌شد که نشد. عدم برخوردهای مناسب با این معضل باعث ازدیاد و شکسته شدن قبح آن شده است. این موضوع نیز همچون دیگر معضلات اجتماعی به «پنجره شکسته» خانه متروکی تبدیل شده است که اگر آن را تعویض نکنید هر روز یک شیشه جدید از آن شکسته می‌شود.
حالا احمد وحیدی وزیر کشور سنگ بزرگ دیگری را پیش پای استانداران گذاشته است و روزهای ابتدایی مرداد از استانداران خواست به فوریت با برنامه‌ریزی جامع و عملیاتی تا پایان شهریور به جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر اقدام کنند.
وزیر کشور در نشست مشترک با استانداران سراسر کشور این دستور را صادر کرد و گفت: در شرایط کنونی یکی از چالش‌های مهم مدیریت شهری مسئله معتادان متجاهر است که اثر نامطلوب بر چهره عمومی شهر دارد. او یادآور شد: واقعیت این است که معتادان متجاهر امنیت عمومی شهر را به خطر می‌اندازند و برای همین لازم است با رویکرد جهادی مسئله هر چه سریعتر برطرف شود.
پیرو همین جلسه استاندار و فرماندار کرمانشاه به عنوان یکی از پر چالش‌ترین شهرستان‌های استان اقدام به برگزاری جلسات و میز خدمت در مناطق حاشیه و محروم شهر کرمانشاه کردند.
استاندار كرمانشاه با اشاره به نارضایتی شهروندان و پیامدهای منفی رهاشدگی معتادان متجاهر در سطح خیابان ها تاکید کرد: همه فرمانداران استان موظفند تا پایان ماه مرداد یک مکان مناسب در خارج شهر را برای نگهداری معتادان متجاهر شهر خود معرفی و سپس با همکاری بهزیستی، شهرداری و پلیس نسبت به جمع آوری، ساماندهی و نگهداری آنان اقدام کنند.
“بهمن اميري مقدم” در نشست شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان، تاكيد كرد: جمع آوري و ساماندهي معتادين متجاهر موضوعي الزامي است و شایسته نیست كودكان و خانواده ها هر روز با اين گونه افراد برخورد كنند.
استاندار كرمانشاه گفت: براي كمك به نشاط اجتماعي و همچنين براي كاهش ناهنجارهاي اجتماعي دستگاه‌هاي ذيربط بايد در اسرع وقت ضمن شناسايي و مشخص نمودن چندين مكان براي نگهداري اين گونه افراد، نسبت به جمع آوري و ساماندهي آنها اقدام كنند.
مقام عالي استان همچنين با تاكيد بر جلوگيري از گسترش هر گونه حاشيه نشيني در شهر كرمانشاه بيان داشت: هر گونه افزايش حاشيه نشيني منجر به بروز ناهنجاري هاي اجتماعي مي شود كه از اين رو دستگاه هاي ذيربط وظيفه دارند با قاطعيت مانع گسترش حاشيه نشيني در كرمانشاه و ديگر شهرهاي استان شوند.
سرپرست فرمانداری کرمانشاه نیز در بازدید از کمپ ماده ۱۶ بهزیستی کرمانشاه و مجموعه اردوگاهی چشمه سفید اظهار کرد: این دو مجموعه برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر دارای امکانات مناسب ولی ناکافی هستند.
ابراهیم رحیمی زنگنه با بیان اینکه جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر کرمانشاه خواست عموم مردم است بیان کرد: در سفر وزیر کشور به کرمانشاه موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر مطرح شد و پیرو دستور وزیر کشور، اقدامات لازم برای اجرای این برنامه در حال انجام است.
رحیمی زنگنه با اشاره به برآوردهای انجام شده در رابطه با تعداد معتادان متجاهر در سطح شهر کرمانشاه تأکید کرد: در بازدید امروز مشخص شد که با وجود امکانات مناسب در کمپ ماده ۱۶ بهزیستی، ظرفیت این مجتمع تکمیل است که با تجهیز یکی از سوله‌ها ظرفیت این مرکز افزایش می‌یابد.
سرپرست فرمانداری کرمانشاه از اختصاص ۵ میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت کمپ ماده ۱۶ بهزیستی کرمانشاه خبرداد و افزود: با اختصاص این مبلغ و تغییر کاربری و تجهیز یکی از سوله‌های این مجتمع امکان نگهداری تعداد بیشتری از معتادان در این کمپ وجود خواهد داشت.
این مسئول از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال بودجه برای فاضلاب مجموعه اردوگاهی چشمه سفید خبرداد و افزود: با مصوبه کمیته برنامه و بودجه فرمانداری کرمانشاه این مبلغ به این مجموعه اختصاص یافت و شهرداری نیز بقیه اعتبار لازم برای ساماندهی فاصلاب چشمه سفید را اختصاص خواهد داد.
رحیمی زنگنه با بیان اینکه جمع‌آوری متعادان متجاهر از سطح کرمانشاه بخش نخست کار است، بیان کرد: بازگشت این گروه به زندگی عادی یک فرآیند خواهد بود که از جمع‌آوری، درمان، مراقبت و حمایت تشکیل شده است و این فرآیند نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه اجرایی است.
حال باید ببینیم وزیر کشور تا پایان شهریور می‌ماند که عمل به درخواستش از استانداران را ببینید یا او هم مانند دیگر مدیران حرفی را زمین انداخته و بعد از گذشت چند ماه کسی صاحبش نخواهد بود.
پس از جمع آوری، چه برنامه‌ای برای نگهداری، بهبود و بازگشت این افراد به آغوش خانواده و جامعه دارند؟. آیا اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح وجود دارد یا پس از چند ماه با شکست مواجه می شود و باز هم آنها را رها می‌کنند.
البته راهکار دیگری وجود دارد که امیدواریم به ذهن مدیران نرسد و آن تغییر تعریف معتاد متجاهر است که چون اشلی برایش وجود ندارد به راحتی می توان آن را تغییر داد.
دو معضل زباله گردی و زنان خیابانی دو معضل رها شده دیگر جامعه هستند که به واسطه درآمد زایی بالا ورود دولت به این حوزه سخت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=29148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.