• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
8
تغییر رویکرد تامین اجتماعی در بیمه پذیری

فرصتی ویژه برای زنان‌خانه‌دار و دانشجویان

  • کد خبر : 27267
  • 09 تیر 1401 - 10:50
فرصتی ویژه برای زنان‌خانه‌دار و دانشجویان

عبدالله مرادی – گروه اجتماعی ضریب بیمه‌ای در هر جامعه نشان دهنده میزان رفاه اجتماعی آن جامعه است. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی طرحی تحت عنوان بیمه ایرانیان را در دستور کار قرار داده است. مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار میلکان بابیان مطلب فوق تصریح کرد: فلسفه تامین اجتماعی بر […]

عبدالله مرادی – گروه اجتماعی
ضریب بیمه‌ای در هر جامعه نشان دهنده میزان رفاه اجتماعی آن جامعه است. در همین راستا سازمان تامین اجتماعی طرحی تحت عنوان بیمه ایرانیان را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار میلکان بابیان مطلب فوق تصریح کرد: فلسفه تامین اجتماعی بر اساس بیمه شاغلین است. قبلا خدمات برای کسانی بود که در جایی شاغل بودند و می‌توانستند بیمه پردازی کنند.
اسکندر کاکایی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: در طرح جدید دانشجویان، زنان خانه دار و دختران فاقد شغل نیز می‌توانند تحت عنوان بیمه ایرانیان به شرط داشتن سن بین ۱۸ تا ۵۰ سال تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
وی اظهارداشت: برای این موضوع نرخ‌های ۱۲، ۱۴و ۱۸ درصد حق بیمه با در نظر گرفتن لحاظ پرداخت حق بیمه حداقل دستمزد مشخص شده است. حداقل دستمزد روزانه در نظر گرفته شده برای امسال ۱۳۹هزار تومان است که ضربدر تعداد روزهای ماه میشود بر همین اساس برای نرخ ۱۲ درصد ۵۱۵ هزار تومان، برای نرخ ۱۴ درصد ۶۲۰ هزار تومان و برای ۱۸ درصد ۷۷۸هزار تومان در ماه است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در تشریح خدمات این بیمه گفت: در این طرح بیمه های ۱۲ درصد فقط بازنشستگی دارد. یعنی بیمه شده به شرط سن بالای ۶۰ سال و سابقه بالای ۱۰ سال می‌تواند درخواست بازنشستگی بدهد. با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه به تعداد سنوات حق بیمه، حقوق روز در ماه تعلق می گیرد. اما اگر ۲۰ سال و بیشتر حق بیمه پرداخت کرده باشند حقوق کامل را می گیرند. برای کسانی که نرخ ۱۴ درصد پرداخت کنند علاوه بر مزایای بازنشستگی در صورت فوت قبل از بازنشستگی بیمه افراد تبعی را تا وقتی شرایط داشته باشند تحت پوشش قرار خواهد داد.
وی افزود: در طرح بیمه ایرانیان برای نرخ ۱۸ درصد علاوه بر بازنشستگی و فوت، ازکارافتادگی نیز در نظر گرفته شده است. اگر شخصی در حادثه دچار از کار افتادگی شود علاوه بر شرایط گفته شده برای ۱۴ درصد تامین اجتماعی حقوق پرداخت می کند. اگر حادثه در حین کار باشد حتی اگر فرد یک دقیقه بیمه شده باشد تامین اجتماعی تعهدات ۲۰ سالرا پرداخت میکند. برای حوادث غیر از کار هم دو شرط دارد: باید سه ماه از یک سال قبل از کارافتادگی را حق بیمه پرداخت کرده باشد و در ده سال آخر قبل از حادثه از کار افتادگی و فوت باید حتماً یک سال حق بیمه پرداخت کرده باشد. اگر این دو شرط را توأمان داشته باشد می‌تواند از حقوق ۲۰ساله برخوردار شود.
کاکایی با تاکید بر اینکه مزایای تامین اجتماعی قابل مقایسه با هیچ صندوق بیمه‌ای نیست تاکیدکرد: سازمان تامین اجتماعی، سازمانی نیست که به دنبال سود و زیان باشد بلکه سازمانی است که باید آحاد جامعه را تحت پوشش خود قرار دهد. در همین راستا فعالیت می کند.
وی در پاسخ به این سوال که در طرح بیمه ایرانیان در استان کرمانشاه تاکنون چه تعداد دانشجو و زن خانه دار بیمه شده اند اظهارداشت: تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ زن خانه دار و ۵۵۴ دانشجو را تحت پوشش قرار داده ایم.فعالیت های زیادی در راستای این موضوع انجام شده و مراجعه و مکاتباتی با دانشگاه ها و انعقاد تفاهمنامه‌هایی با دانشگاه صورت گرفته وجهت تحت پوشش قرار دادن دانشجویان با دانشگاه رازی، آزاد و بقیه وارد گفتگو شده ایم که امیدواریم بنیه مالی دانشجویان اجازه بدهد تا از این طرح استفاده کنند. از مزایای این طرح برای دانشجویان این است که به عنوان سابقه کار در نظر گرفته می شود و با این سابقه برای پیدا کردن کار راحت تر هستند و از حقوق پایه و مزایای بیشتری برخوردارخواهند شد و نیز درآینده به عنوان سابقه برای بازنشستگی آنها لحاظ می شود.
مدیر کل تامین اجتماعی با اشاره به اینکه در استان بیمه را به عنوان هزینه در نظر می گیرند در حالی که سرمایه‌گذاری است گفت: اگر کسی در کارگاه مشغول کار شود بعد از شش ماه اگر بیکار شود می تواند از حق بیمه بیکاری استفاده کند و درصورت تاهل ۱۲ ماه بیمه بیکاری به او تعلق می گیرد.در این مدت علاوه بر اینکه حداقل دستمزد ماهیانه به او تعلق میگیرد هزینه بیمه نیز پرداخت می شود. وی با بیان اینکه این استان با ظرفیت پوشش بیمه ۳۹ درصد نسبت به دیگر استان‌های کشور ضریب پایینی دارد تصریح کرد: در استان کرمانشاه حدود ۱۸هزارو۳۰۰ کارگاه فعال با ۱۵۰ هزار نفر بیمه اجباری داریم. در کل ۲۵۴ هزاربیمه شده اصلی داریم که با احتساب افراد تبعی تقریباً ۷۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند.
وی خاطرنشان ساخت: سازمان تامین اجتماعی از سال ۹۹ اقدام به راه اندازی سامانه هایی تحت عنوان ۳۰۷۰ کرده که در این سامانه ۳۰ خدمت پرتردد سازمان تامین اجتماعی که حدود ۷۰ میلیون مراجعه کننده داشت در دستور کار قرار گرفت که الان ۴۰ خدمت ارتقا پیدا کرده و چیزی حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون مراجعه را کاهش می دهد. بیمه شده و کارفرمای ما دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند. سازمان تامین اجتماعی یکی از سازمان‌ها و ادارات پیشرو در تحول الکترونیک و خدمت الکترونیک دولت است که امیدواریم آحاد جامعه به ویژه کرمانشاهیان نهایت استفاده از خدمات را ببرند.
کاکایی به طرح بیمه تامین اجتماعی کشاورزان اشاره کرد که مجدداً در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار گرفته است و گفت: بیمه مشمول کمک دولت است و با سه درصد بیمه بیکاری سقف آن به ۱۰ درصد می رسد که میتوانند با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان این بیمه را داشته باشند. با توجه به اینکه کرمانشاه قطب کشاورزی است انتظار داریم کشاورزان مراجعه کنند و درخواست خود را به شعبه مربوطه که نزدیک ترین محل سکونت است ارسال کنند تا پس از بررسی لازم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. این یک بیمه عالی است که تمام مزایای تامین اجتماعی را دارد

لینک کوتاه : https://www.milkanonline.ir/?p=27267

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.